Herkullinen suklaa missiolla

Tony’s Chocolonely haluaa tehdä suklaasta 100 % orjatyöstä vapaata – ei vain heidän omasta suklaastaan, vaan kaikesta suklaasta maailmassa. Hollantilainen TV-toimittaja Teun van de Keuken (”Tony”) perusti Tony’s Chocolonelyn vuonna 2005 huomat­tuaan, että maailman suurimmat suklaayhtiöt ostivat kaakaota viljelmiltä, joilla käytettiin lapsiorjia. Sittemmin tämä Amsterdamista lähtöisin oleva suklaayritys on kasvanut Hollannin suurimmaksi suklaabrändiksi ja sitä myydään useiden Euroopan maiden lisäksi jo USA:ssa asti. Tony’s Chocolonely haluaa herättää laajempaa tietoisuutta suklaateollisuudessa vallitsevasta epätasa-arvoisuudesta, näyttää omalla esimerkillään että suklaata voi valmistaa eri tavalla ja innostaa koko teollisuutta liittymään mukaan tekemään täysin orjatyöstä vapaa suklaa normiksi.

Tony’sin suklaa valmistetaan kaakaopavuista, joiden alkuperä on täysin jäljitettävissä – ne ostetaan suoraan Tony’sin kumppaniosuuskunnilta. Tony’s maksaa kaakaosta korkeampaa hintaa, jotta viljelijät pystyisivät ansaitsemaan työllään elannon. Tavanomaisella tuottajahinnalla viljelijät eivät pääse pois köyhyysloukusta – se ei useinkaan riitä edes kattamaan heidän kulujaan. Tony’s panostaa pitkän aikavälin kumppanuuksiin viljelijäosuuskuntien kanssa ja auttaa heitä toimimaan ammattimaisemmin.

Tony’s Chocolonely -suklailla on Reilun kaupan sertifikaatti.

Uskomattoman maukkaalla suklaalla Tony’s haluaa näyttää esimerkkiä  ja osoittaa maailmalle, että suklaata voi tehdä eri tavalla: paitsi maun ja pakkauksen osalta, myös sen suhteen, miten tehdä yhteistyötä viljelijöiden kanssa.